سینما ساحل از خردادماه بازسازی میشود/کمک یک میلیاردتومانی شورای شهر
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۲۵۹۸۰۸
استانها>اصفهان - مهر نوشت: در ادامه تحولات فرهنگی هنری شهر اصفهان که با بازسازی سینماهای رونق یافته است، این بار سینما ساحل در نوبت بازسازی قرار گرفته است.
با توجه به ابلاغ دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر واگذاری سینماهای بنیاد شهید به حوزه هنری از یکی دو سال پیش تحولی شورانگیز در شهر اصفهان آغاز شده است و سینماهایی که یکی یکی میرفت تا به در تاریخ فرهنگ این دیار به فراموشی بپیوندد به همت امور سینمایی حوزه هنری اصفهان اکتون با بازسازی به شکل مدرنترین سینماهای جهانی تصویر تازهای از پایتخت فرهنگی کشور در چشم گردشگران مینشاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سینما فلسطین که یک روز به شکل سینمایی مخروبه در قلب شهر اصفهان مدفون شده بود امروز یکی از سینماهای شکیل و پیشرفته اصفهان است و سینما چهارباغ نیز امروز به شکل پردیس سینمایی چهارباغ به گونهای از فراز فنسهای فلزی در مسیر مترو رخ نمایان کرده است که توجه هر عابر پیاده و گردشگری را به خود جلب میکند.
در ادامه این تحولات و از زمان بازگشایی پردیس سینمایی چهارباغ، مسئولان نوید بازسازی سینما ساحل را در جوار رودخانه همیشه زنده زاینده رود از اواخر اردیبهشتماه دادند اما هنوز خبری از گردوخاک خوش خبر بازسازی این سینما نیست.
بر این اساس از مدیریت شهری و مسئولان حوزه هنری در ارتباط با زمان بازسازی این سینما جویا شدیم.
مدیر امور سینمایی حوزه هنری استان اصفهان در این ارتباط با بیان اینکه با توجه به تغییر برخی برنامهریزیها، بازسازی سینما ساحل از اواخر خرداد یا اوایل تیرماه آغاز میشود، اظهار داشت: شورای شهر اصفهان برای بازسازی سینما خانواده به شکل پردیس سینمایی چهارباغ با امور سینمایی استان اصفهان همکاری داشت و بر این اساس مصوبهای نیز در کمیسیون فرهنگی برای بازسازی سینما ساحل در نظر گرفته شده است.
«ساحل» با بروزترین تجهیزات سینمایی بازسازی میشود
سید مصطفی حسینی با بیان اینکه «ساحل» با بروزترین تجهیزات سینمایی بازسازی میشود و در کشور بینظیر است، افزود: سینما ساحل به شکل چهار سالن و یک کافه سینما بازسازی میشود که سالن چهارم سالن سینمایی ۴۰ نفره تِک (ویژه فیلمهای خاص و کم مخاطب) با امکان پخش تری دی را شامل میشود اما به دلیل عدم تولید فیلمهای تری دی در ایران فیلمهای اکران شده در این سالن وارداتی خواهد بود.
وی افزود: این پردیس سینمایی شامل یک سالن ۷۰۰نفره با گرادیان (دارای شیب) را شامل میشود و در زیر این شیب دو سالن ۳۲۰ نفره و یک کافه سینما قرار میگیرد.
مدیر امور سینمایی حوزه هنری اصفهان بیان داشت: کافه سینما رویکرد سینمای روباز را دارد و در آن سرو غذا به شکل آفر انجام می شود.
برگزاری نقالی، شاهنامه خوانی و تئاتر در سینما ساحل بازسازی شده
وی ادامه داد: کافه سینما دارای دو سانس هشت و نیم تا ۱۰ و نیم و ۱۰ و نیم تا ۱۲ شب است و صبحها نیز برنامههایی مانند نقالی، شاهنامه خوانی و تئاتر بر روی سن آن اجرا میشود.
حسینی با بیان اینکه همچنین چهار دوربین و تلسکوپ برای رصد این سینما در نظر گرفته شده است، ابراز داشت: در این سینمای ۲۰۰ نفره صدا از طریق هدفون وایرلس منتقل میشود؛ هنوز در کشور چنین سالن سینمایی نداریم و از نظر ویو نیز در دنیا بی نظیر است.
پیش بینی میشود با توجه به منظره بسیار زیبای زاینده رود از فراز بام «ساحل» این سینما به زودی و پس از بازسازی به یکی از پرطرفدارترین سینماهای اصفهان مبدل شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان نیز در ارتباط با بازسازی سینما ساحل میگوید: یکی از رویکردهای کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان بالابردن ظرفیتها حوزه فرهنگی است و به شکل مشارکتی با دیگر دستگاهها در راستای ایجاد زیرساختهای لازم برای فعالیتهای هنری فعالیت میکند.
اصغر آذربایجانی افزود: در این دوره شورای اصفهان در توسعه سینماهای شهر اصفهان با حوزه هنری همکاری داشته است و بر این اساس در بازسازی سینما خانواده به شکل پردیس سینمایی چهارسالنه بودجه ۵۰۰ میلیونی تومانی شورای شهر اصفهان مصوب شد.
تصویب بودجه یک میلیاردتومانی برای کمک به بازسازی سینما ساحل
وی با اشاره به اینکه درکمیسیون فرهنگی شورای شهر بالابردن سرانه حوزه فعالیت های هنری مدنظر قرار گرفته است، گفت: در سال ۹۶ نیز برای افزایش و توسعه ظرفیت هنری اصفهان برنامههایی اندیشیده شده شده است و مهمترین برنامه ما همکاری در در بازسازی سینما ساحل است.
آذربایجانی گفت: در بودجه امسال اعتبار یک میلیارد تومانی برای بازسازی این سینما به شکل پردیس سینمایی مدرن اختصاص یافته است.
وی با اشاره به اینکه تا کنون ۴۰۰ میلیون تومان از بودجه مصوب سینما خانواده تخصیص داده شده است، تاکید کرد: امیدواریم با اقدامات مناسب مانند کمک به بازسازی سینماهای اصفهان، در راستای توسعه زیرساختهای فرهنگی و هنری گام برداریم تا در ادامه شاهد ایجاد نشاط و شادابی در جامعه در شهر هنری اصفهان باشیم.
46
کلید واژهها : استان اصفهان -منبع: خبرآنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۲۵۹۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت
فیلم «آپاراتچی» مصداقی از پرداختن به سینمای مردمی است که در چهلودومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند؛ از مهمترین ویژگیهای این فیلم روایتی است که فضای خارج از پایتخت ارائه میشود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، «من فقط یک فیلمسازم و تمام زندگیام سینماست. سینما شغل من نیست، عشق منه.» اینها سخنان جلیل رشیدی است، شخصیت اول فیلم آپاراتچی، که برگرفته از شخصیت جلیل طائفی، یک عاشق سینما در دهه ۶۰ است؛ جلیل اگر چه شغلش نقاشی است، اما عشقش فیلمسازی است و حاضر است سختیهایش را هم به جان بخرد؛ فیلم آپاراتچی روایتگر دلبستگیهای یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما است که با اشتیاق تمام به تولید چند فیلم کوتاه موفق شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش است؛ به طور کلی در این فیلم با یک اثر درباره سینما و برای سینما روبهرو هستیم.
مسئله آپاراتچی مسئله سینما، مسئله بقا یا از میان رفتن سینما است، مسئله فیلم آپاراتچی به ظاهر محدود به یک دوره زمانی خاص و در عمل مربوط به همیشه تاریخ در این مرز پرگهر است و بر این اساس علی طاهرفر، کارگردان فیلم آپاراتچی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دو رویکرد اساسی در درونمایه فیلم آپاراتچی وجود دارد، اظهار میکند: رویکرد اول فیلم آپاراتچی هنر مردمی است و رویکرد دوم آن روایت دهه ۶۰، زیست و فرهنگ مردم تبریز در این دهه است که میتوان گفت در دل همین هنر مردمی ادای دین به سینما نیز موضوعی نهفته است.
وی ادامه میدهد: موقعیت فیلم در ادای دین به سینما جزو موقعیتهای نمایشی است که بیشتر کارگردانان دوست دارند در آن تجربه داشته باشند، چراکه یک عمر پشت دوربین به تجربه نشستند و میخواهند همین تجربیات را جلوی دوربین ببرند.
کارگردان فیلم آپاراتچی با اشاره به اینکه ایران همچون کشورهای دیگر نمایندگان زیادی برای نمایش فیلم در سینمادارد و این موضوع یک دغدغه فرهنگی برای سینماگران محسوب میشود، تصریح میکند: گاهی در دل فیلمها بسیاری از حقایق سینما ظهور و بروز پیدا میکند، به طوری که گاهی لحظات شیرینی را رقم میزند و گاهی نیز حقایق تلخی در آن است که نکات گفته نشده سینما را بیان میکند؛ در همین راستا این اتفاقات دست به دست هم دادند که من با رغبت به سمت آپاراتچی بیایم.
در «آپاراتچی»، تلاش برای ارائه هنر مردمی بودوی با اشاره به موضوع ادای دین به سینما میافزاید: وقتی که با یک موضوع خاص مواجه هستیم مخاطبان آن خاص خواهند بود و عام نیستند در همین راستا تلاش کردیم هنر مردمی را ارائه دهیم که مخاطب عام داشته باشد.
طاهرفر میگوید: دغدغه ما این بود که فیلمی با شاخصهها و مولفههایی را تولید کنیم که مخاطب عام را جذب کند تا افراد علاوه بر اینکه لحظات شاد، مفرح، شیرین و گاهی کمدی را مشاهده میکنند، هنگام خروج از سینما یک ارزش افزوده فرهنگی نیز به همراه داشته باشند، چراکه مخاطب در سبد فرهنگی خود یک فیلمی را انتخاب و هزینه اقتصادی کرده است در همین راستا حق دارد هنگام خروج از سینما حداقل از نظر مضمونی یک تعالی را در خود احساس کند.
وی در خصوص برخوردهای مردمی نسبت به فیلم نیز اظهار میکند: هنگامی که در عرصه غوغاسالاری فیلمهای کمدی و گیشهپسند قدم میگذارید، کار دشوار میشود، اما به لطف خدا در هر کدام از مولفههایی که بیان شد بازخوردهایی با تراز بالا و پایین از سوی مخاطبان دریافت کردیم که این بازخوردهای خوب انگیزه مضاعفی را برای ادامه دادن در این مسیر به ما داده است.
کارگردان فیلم آپاراتچی با بیان اینکه امیدوارم روزگاری به این نتیجه نرسیم که باید در بستر طنز چیزی را تعریف کنیم تا مخاطب به سینما بیاید، ادامه میدهد: ما باید در لایههای بیرونی، درونی، فرامتن و زیر متن مفهومی را بگنجانیم تا مردم به بهانه کمدی بودن فیلم بیایند و آن مورد را نیز دریافت کنند؛ از اینرو امیدوارم روزی فرا برسد که ما در حوزه فیلمهای غیرکمدی به جایگاهی برسیم که فیلم ما جزو انتخاب نخست تماشاچیها باشد.
وی تصریح میکند: طی سالهای اخیر اتفاقاتی رخ داده که سلیقه مخاطبان را بر مدار برخی کارهای ناصواب فرهنگی بنا گذاشتیم و این اتفاقی نامبارک و راه انحطاط سینمایی ما است، از اینرو باید توجه داشت که معمولاً وقتی چنین اتفاقی میافتد هم سرمایهگذاران و هم تهیهکنندگان و بهتبع آن در یک دراز مدت یا میان مدت کارگردانان و نویسندگان نیز به آن سمت خواهند رفت و تنها بر مبنای رسالت خود عمل نمیکنند؛ در همین راستا امیدوارم روز فرابرسد که با حمایت سازمان سینمایی و جریان سینمایی کشور شاهد آفرینش آثاری بهتر باشیم.
تنوع ژانرهای جشنواره فجر، از مهمترین نکات آن بودطاهرفر میافزاید: جشنواره فیلم فجر امسال از همان انتخاب فیلمها برای بخش نگاه نو و سیمرغ، طبقه بندی که اتفاق افتاد و جواب نهایی که برگزار کنندگان آن مبنی بر تکمیل جدول فیلمها دادند که در وسط جشنواره نیز خیلی از منتقدین و کارشناسان عنوان کردند که عدالت سینمایی رعایت نشده، با فراز و نشیب زیادی همراه بود؛ در همین راستا باید گفت که حواشی جشنواره زیاد بود اما مهمترین حسن آن وجود تنوع موضوعی قابل قبول سینمای اجتماعی، کمدی، سیاسی، ورزشی و حتی کودک و نوجوان بود.
وی با بیان اینکه ما گاهی اوقات مصلحت را فدای حقیقت میکنیم، میگوید: بسیاری از فیلمسازان دیگری بودند که باید در بخش سودای سیمرغ حضور پیدا میکردند، همه عواملشان به چالش کشیده میشدند و یک رقابت پایا پای میداشتند اما این اتفاق نیفتاد؛ از این رو یقین دارم که سال بعد سازمان سینمایی یک تدبیری برای این موضوع خواهد داشت.
کارگردان فیلم آپاراتچی اظهار میکند: باید اعتراف کنم لطف خدا و شهدا بود که در اولین حضور و اولین فیلمم در بخش مسابقه رفتیم و سیمرغ نیز گرفتیم؛ همچنین خیلی خوشحالم که فیلمی با موضوع دهه ۶۰، جنگ، ترور، شهادت، نماز جمعه و هنر مردمی ساختیم.
وی با بیان اینکه دیوار بزرگ و حائلی که برای تولید فیلم میان شهرستان و پایتخت بود در حال کوتاه شدن است، ادامه میدهد: اتفاق بدی است که فیلمسازان شهرستانی بعد از یک، دو و حتی سه دهه بعد فضا برایشان فراهم شود تا فیلم بسازند، چراکه این باعث میشود خیلی از انرژیها، پتانسیلها و استعدادهایی که در شهرستانها داریم رو به نابودی برود و گاهی نیز فنا میشوند؛ به طوری که شخص یا مسیر خود را عوض میکند و قلم و دوربین را زمین میگذارند یا امیدی به این سینما نخواهد داشت.
طاهرفر تصریح میکند: با رویکردهای امسال جشنواره فیلم فجر به آینده امیدوار شدم و امیدوارم که سازمان سینمایی سوره، فارابی و سازمان سینمایی در ادامه نیز اتفاقات خوبی را رقم بزنند.
تصویر، هنری اثرگذار استعلیرضا استادی بازیگر فیلم آپاراتچی نیز در گفتوگو با ایمنا با بیان اینکه از حضور خود در خانواده فیلم آپاراتچی خرسند هستم، اظهار میکند: هر هنرمندی دغدغه این را دارد که متفاوتتر از قبل باشد، در همین راستا این پروژه برای من یکی از بارزترین موارد بود و زمانی که کار پیشنهاد شد، کلیت فیلم را خواندم و با توجه به اینکه فیلمی روایی و روایتگر بخشی از هنر سینما بود با افتخار نقش پیشنهاد شده را قبول کردم.
وی ادامه میدهد: در بازخوردها بیان شد که آپاراتچی فیلم کمدی شریفی است که میشود آن را با خانواده دید، نمیگویم فیلمهای دیگر خالی از شرافت بوده اما این فیلم با توجه به تحقیق و پژوهشی که آقای طاهرفر انجام دادند در این زمینه به طبع خود را نشان داده است چرا که وقتی یک کار خروجی یک تفکر و پژوهش باشد و درست چیده شود خروجی آن استقبال خوب مردم خواهد بود؛ از این رو فیلم خوب اقبال شده و نشان میدهد که فیلمساز توانسته کار خود را به درستی انجام دهد.
بازیگر فیلم آپاراتچی تصریح میکند: جشنواره چکیده و نتیجه کارهای تولید شده یک الی دو ساله هنرمندان است و در فیلم هنرمندان نیز میتوانیم بازخورد شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… را مشاهده کنیم.
وی افزود: هویت یک ملت در آثار هنریشان دیده میشود به همین خاطر من تمام کارهای تولید شده را خالی از این بحث نمیبینم و به مرزبندی شهرستانی و مرکزی زیاد قائل نیستم چراکه هر هنرمندی اگر کار قابل اعتنا برای تولید داشته باشد میتواند حرفی نیز برای گفتن داشته باشد؛ در همین راستا فیلم آپاراتچی هم از آن دسته کارهایی است که فیلمساز توانسته به نحو احسن کار خود را انجام دهد.
استادی میگوید: ساخت فیلمهایی همچون آپاراتچی میتواند بر فرهنگ یک کشور اثرگذار باشد چرا که اکنون یکی از هنرهای ارتباطی و تأثیرگذار، هنر تصویر است و باید بیشتر به آن اهمیت داده شود.
وی اظهار میکند: به وفور سوژههایی همچون آپاراتچی در کشور و جامعه ما اتفاق افتاده است؛ در همین راستا پرداختن به شخصیتهای هنری، قهرمانی، فرهنگی و… در قالب سینما، تلویزیون و مواردی از این دست میتواند بر افق فرهنگی و هنری کشور مؤثر باشد.
به گزارش ایمنا، آپاراتچی تازهترین روایت سینما از سینما است که میتوان آن را ادای دینی به این حوزه دانست اما آنچه این فیلم را از دیگر آثار مشابه در این زمینه متمایز میکند، پرداختن به سینمای مردمی است و تقابل آشکاری که این نوع از سینما با دو جریان تحجر و شبه روشنفکری دارد؛ فیلم سینمایی آپاراتچی در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با استقبال مخاطبان مواجه شد و توانست سیمرغ بلورین و جایزه ویژه کارگردانی بخش نگاه نو را از هیئت داوران دریافت کند و در این راستا باید به این نکته توجه داشت آپاراتچی سعی داشته عموم مردم را به فیلم جذب کند و در این مسیر به موفقیت نیز دست یافته است.
کد خبر 748562